
W katalogu usług niemal każdego banku znajduje się gwarancja bankowa, która służy do zabezpieczania różnych transakcji. Mogą z niej skorzystać przedsiębiorcy, którzy chcą podnieść swoją wiarygodność w oczach kontrahenta lub zwiększyć szanse na zawarcie korzystnego kontraktu. Dowiedz się, na czym dokładnie polega usługa gwarancji bankowej i w jakich sytuacjach można się nią posłużyć.
Co to jest gwarancja bankowa?
Dokładna definicja tłumacząca, co to jest gwarancja bankowa, znajduje się w ustawie Prawo bankowe w art. 81. Zgodnie z jej treścią usługa polega na zobowiązaniu się banku do wykonania świadczenia pieniężnego na rzecz beneficjenta gwarancji – najczęściej po spełnieniu przez niego określonych warunków. Do wypłaty środków dochodzi w momencie, gdy zleceniodawca gwarancji nie dokona tego samodzielnie.
Mówiąc prościej, gwarancja bankowa jest zabezpieczeniem umowy (transakcji), które bank zapewnia na zlecenie firmy A na rzecz firmy B, będących stronami takiej umowy. Jeśli firma B wywiąże się z warunków umowy np. dostarczy zamówiony przez firmę A towar, a firma A nie będzie miała jak za niego zapłacić, firma B otrzyma środki od banku z tytułu gwarancji.
W dokumencie gwarancji bankowej powinny być opisane dokładnie dane zleceniodawcy gwarancji, jej beneficjenta, a także warunki wypłaty określonej sumy gwarancyjnej.
Jest to więc nic innego jak zabezpieczenie wierzytelności, dzięki któremu wierzyciel może być pewny, że otrzyma należną sumę pieniędzy za towar lub usługę w sytuacji, gdy nie dokona tego jego kontrahent.
Jakie są rodzaje gwarancji bankowej i kiedy się je stosuje?
Wiesz już, co to jest gwarancja bankowa i na czym polega. Jako forma zabezpieczenia wierzytelności wykorzystywana jest głównie w relacjach handlowych między firmami, ale nie tylko. Tak naprawdę ma bardzo szerokie zastosowanie i w zależności od tego, jaki rodzaj transakcji zabezpiecza, wyróżnia się jej kilka rodzajów:
- gwarancja przetargowa – jest stosowana zamiast standardowego wadium i polega na tym, że bank wypłaca za klienta środki, gdy ten po wygraniu przetargu np. nie zdecyduje się podpisać umowy,
- gwarancja celna lub akcyzowa – jest bardzo często wykorzystywana przez firmy importujące różne towary i stosowana w celu zabezpieczenia roszczeń z tytułu opłat celnych, akcyzowych lub innych należności podatkowych,
- gwarancja terminowej zapłaty – dotyczy opisanej w poprzednim akapicie sytuacji, w której jedna firma nie wywiązuje się z terminu płatności faktury za towar lub usługę i wówczas takie zobowiązanie pokrywa bank,
- gwarancja dobrego wykonania – jest stosowana do zabezpieczania najczęściej dużych kontraktów, w których przewidziane są kary umowne za np. niewykonanie należycie usługi,
- gwarancja spłaty pożyczki bądź kredytu – jest to rodzaj zabezpieczenia kredytu, w którym bank zobowiązuje się do spłaty zobowiązania kredytowego w całości za klienta, gdy ten z jakichś względów nie będzie w stanie tego zrobić zgodnie z warunkami umowy.
Warto też wiedzieć, że gwarancja bankowa może być warunkowa (bank wypłaca środki po spełnieniu przez beneficjenta określonych warunków umowy np. po dostarczeniu przez niego towaru) lub bezwarunkowa (wypłata sumy gwarancyjnej następuje bez sprawdzania, czy beneficjent wywiązał się z warunków umowy).
Gwarancja bankowa w praktyce – ile kosztuje i jak z niej skorzystać?
Gwarancja bankowa jest udzielana na zlecenie klienta, który chce w ten sposób zabezpieczyć roszczenia swojego kontrahenta. Z usługi mogą skorzystać zarówno małe, jak i większe przedsiębiorstwa. Aby to zrobić, muszą złożyć w banku stosowny wniosek oraz dostarczyć dokumenty rejestrowe i finansowe firmy. Gwarancja jest bowiem swoistą formą kredytu dla firmy, dlatego może być udzielona wyłącznie po pozytywnej ocenie jej zdolności kredytowej.
A ile kosztuje gwarancja bankowa? Na koszty usługi składa się kilka opłat m.in.:
- prowizja za wystawienie gwarancji – około 0,5-1% sumy gwarancyjnej,
- opłata za wydanie promesy udzielenia gwarancji,
- opłata za podwyższenie kwoty objętej gwarancją,
- opłata za obsługę roszczenia itp.
W jakich sytuacjach warto skorzystać z gwarancji bankowej?
Pozornie wydaje się, że gwarancja bankowa przynosi przede wszystkim korzyści jej beneficjentowi, który dzięki niej może mieć pewność otrzymania swojej należności. Tak naprawdę jednak na skorzystaniu z niej zyskuje również zleceniodawca, ponieważ:
- staje się bardziej wiarygodny w oczach swojego kontrahenta,
- ma większe szanse na zawarcie kontraktu lub uzyskanie lepszych warunków umowy,
- może utrzymać płynność finansową, ponieważ nie musi angażować własnych środków na zabezpieczenie transakcji.
Ze względu na powyższe korzyści z gwarancji bankowej bardzo często korzystają małe lub nowo powstałe firmy. Mając takie swoiste poręczenie silnej i wiarygodnej instytucji, jaką jest bank, mogą łatwiej nawiązywać relacje handlowe i skutecznie rywalizować o intratne kontrakty z większymi przedsiębiorstwami.